Extase_of_spijt_1
Extase_of_spijt_3
Extase_of_spijt_6
Extase_of_spijt4
Extase_of_spijt5
Extase_of_spijt_2 (1)

Extase of spijt; tijd die stilstaat of verglijdt

“Extase of Spijt” is een programma met Franse liederen uit de tijd van Marcel Proust, afgewisseld door de voordracht van vertaalde tekstfragmenten uit zijn levenswerk: “Á la recherche du temps perdu” / “Op zoek naar de verloren tijd”.

Het programma ‘Extase of Spijt, Tijd die stilstaat of verglijdt’ bevat liederen die tijdens het leven van Proust gepubliceerd zijn. Wat deze liederen inhoudelijk met elkaar verbindt is dat het thema ‘tijd’ er een hoofdrol in speelt.

In een aantal liederen wordt bezongen hoe een moment kan worden ervaren als eeuwig. In weer andere wordt juist benadrukt dat onze tijd voortgaat, zoals een golf naar het strand rolt.

Hoe moeten wij omgaan met vergankelijkheid? In dit programma kunt u horen u hoe Proust en verschillende (toon)dichters daarop een antwoord proberen te geven.

De meeste liederen zijn van de hand van Gabriël Fauré. Musicologen vermoeden dat zijn muziek de belangrijkste inspiratiebron moet zijn geweest voor de betoverende vioolsonate van de fictieve componist Vinteuil die Proust beschrijft in “Á la Recherche du Temps perdu”. Er wordt echter ook overeenkomst  gezien tussen de muziek van Vinteuil en werk van César Franck. Om dat te honoreren opent het recital met een lied van Franck. Wie al evenmin mag ontbreken in dit programma is Camille Saint-Saëns: Hij heeft  zich al vroeg over Fauré ontfermd en hem professioneel gestimuleerd. De liederen van Fauré worden verder nog afgewisseld met composities van tijdgenoten Maurice Ravel, Ernest Chausson, Claude Debussy en Francis Poulenc.

Vera Ramer heeft zangles genoten van verschillende pedagogen onder wie Marjanne Kweksilber, Sabine Wühtrich en Pierre Mak. Bij Pierre Mak is zij in 2004 is afgestudeerd aan het conservatorium in Utrecht. Op het gebied van oude muziek heeft zij onder meer masterclasses gevolgd bij Christina Pluhar en Cathelijne van Laethem. Daarnaast studeerde zij Semitische talen en culturen aan de VU en de Universiteit Leiden. Behalve klassieke westerse muziek bevat haar repertoire ook Sefardisch-Joodse en klassiek Arabische liederen.

Peter van de Kamp volgde zijn opleiding tot klassiek pianist aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, bij Hans Dercksen. Hij verdiepte zijn kennis en vaardigheden verder bij Noortje en Willem Brons en György Sebök, en is zich daarna steeds meer gaan toeleggen op het begeleiden van andere musici. Als begeleider heeft hij deelgenomen aan masterclasses lied van Noël Lee, Bernard Kruysen, Udo Reinemann en Maarten Koningsberger.

Datum, tickets & info

Datum: 17 februari 2018
Aanvang: 20:15
Pauze: 21:10
Duur: 22:00
Prijs: €20,-