Zwarte_avonden_6

Zwarte Avonden

Sopraan: Elizaveta Agrafenina
Tenor: Tyrone Landau
Piano: Stephen Higgins

met gasten:
Mezzosopraan: Sára Gutvill
Piano: Jaap Kooi

From September 1941, Jewish musicians were no longer allowed to appear in public in the Occupied Netherlands. Thus began the ‘Zwarte avonden” (“black nights”) performances.

These were more or less clandestine concerts in private houses. There was also a prohibition on more than twenty people gathering in any house, so precautions had to be taken. This recital presents vocal music from these concerts.

It also includes two items by Henriëtte Hilde Bosmans written at the liberation of Amsterdam by Canadian troops.

We would like to thank the Leo Smit Stichting for biographical details. Further information can be found at www.forbiddenmusicregained.org

 

Programma

Martin Spanjaard (1892–1942)
Drei liederen op teksten van Li Tai-po (1916)
In stiller Nacht
Aus grünen Fluten Das scheidende Schiff

In Nederland kreeg Martin Spanjaard in 1920 een aanstelling als dirigent van de Arnhemsche Orkest Vereeniging; ook dirigeerde hij het Concertgebouworkest (1924). In 1939 dirigeerde Spanjaard nogmaals het Concertgebouworkest, in een programma met werken van Bosmans, Bruckner en Mozart. Het zou de laatste keer zijn: in 1942 werden Martin Spanjaard en zijn vrouw in Auschwitz om het leven gebracht.

Jan van Gilse (1881-1944)
Vier Gedichte von C.F. Meyer (1927)
Der Reisebecher.
Auf dem Canal Grande.
Eingelegte Ruder. Schnitterlied.

Tijdens de oorlog raakte hij nauw betrokken bij het verzet; vanaf 1942 moesten hij en zijn vrouw dan ook onderduiken. Hun beide zoons – ook in het verzet – zouden door de Duitsers geëxecuteerd worden. Op 8 september 1944 stierf de componist na een ziekbed van enkele maanden in Oegstgeest.

Ignacy Lilien (1897-1964)
Quatre Chansons des Mendiants.
La femme à accordéon.
L’Aveugle.
Le Paralytique.
Le lépreux.

De oorlogsjaren bracht Lilien in Apeldoorn door, waar hij in die periode een groot aantal Nederlandse liederen componeerde. Zo schreef hij De Ballade van Westerbork (1943), maar gelukkig wist hij zelf een verblijf in dit doorgangskamp te vermijden en overleefde hij de oorlog.

Rosy Wertheim (1888-1949)
Twee liederen ; woorden van Ada Gerlo
Herfstliedje
Zang van Salome
Oud Lied

Na de inval van de Duitsers organiseerde Wertheim huisconcerten, in de kelder. Tijdens deze bijeenkomsten werd aandacht besteed aan moderne muziek, vooral aan het werk van joodse componisten, die niet meer gespeeld mochten worden. In de tweede helft van 1942 dook zij onder, op wisselende adressen, onder andere in Het Gooi en in Amstelveen.

Dmitri Shostakovich (1906-1975)
From Jewish Folk Poetry, opus 79.
I. Lament for the Dead Child
II. The thoughtful Mother and Aunt IV. Before a long parting
VI. The Abandoned Father
VIII. Winter
XI. Happiness

Henriëtte Hilda Bosmans (1895-1952)
Daar komen de Canadezen (1945)
Lead Kindly Light

Haar werk werd uit de concertzaal verbannen. Als pianiste was ze alleen te horen tijdens kleinschalige recitals bij mensen thuis, de zogenaamde ‘zwarte avonden’. Tegen het einde van de oorlog krabbelde ze op; het optimistische lied Daar komen de Canadezen (1945) is daarvan een eerste teken.

 

Datum, tickets & info

Datum: vrijdag 24 november
Aanvang: 19:00 uur
Einde: 20:30 uur
Prijs: gratis toegang, graag aanmelden

Zwarte avonden will also be performed on November 25th at Salon de IJzerstaven.

Zwarte_avonden_1
Zwarte_avonden_2
Zwarte_avonden_3
Zwarte_avonden_4
Zwarte_avonden_5
Zwarte_avonden_6